Košarica
Izbornik

Uspavanka – Leïla Slimani – mučna priča o opsesivnoj dadilji bez mane

Uspavanka – Leïla Slimani – mučna priča  o opsesivnoj dadilji bez mane
Ajme, ajme, ajme!! Ovako nešto mučno i tjeskobno već davno nisam čitala. Na trenutke sam trebala stati jer je čitanje u meni izazivalo gađenje i neku posebnu nelagodu. Ali, usprkos tome nisam mogla prestati čitati. Ovom pravom psihološkom trileru ne nedostaje ni napetosti ni uzbudljivosti. Druga je karakteristika ove knjige ta da je bizarna do bola. Kažu da upravo bizarne priče koje su istovremeno moguće i realne privuku najviše čitatelja. Leilin po redu drugi roman je, osim čitatelja, osvojio i prestižnu nagradu Goncourt za 2016., a preveden je na više od trideset jezika i prava je međunarodna književna senzacija. Prodan je u više od 600 000 primjeraka samo u Francuskoj. O čemu je riječ? Priča počinje s mjestom zločina u ulici Hauteville, u desetom pariškom arondismanu, u stanu na petom katu u kojem živi mladi bračni par Masse. Najmanji stan u zgradi pun je krvi i bola. Autorica nam odmah daje do znanja da se dogodilo nešto užasno; “beba je mrtva, trebalo je samo nekoliko sekundi”. Saznajemo i da nije patila, nepokretno tijelo dječačića plutalo je u vodi okruženo igračkama. Ali, malena je djevojčica još bila živa kad je stigla hitna pomoć. Njihova je mama u najtežem stanju šoka. Vidjevši svoju djecu mrtvu i ranjenu kriknula je kao vučica. Nakon toga je samo urlala da su joj se pluća parala. Druga žena nije uspjela samoj sebi oduzeti život, uspjela je prerezati zapešća i vrat i izgubila je svijest. Što se dogodilo? Naravno da smo kao čitatelji sada jako znatiželjni kako je moguće da je došlo do tog stravičnog zločina, što se dogodilo i tko su njegovi akteri. Mislimo da znamo kakva je sad to priča, ali nismo ni blizu… I to je ono što je ovaj roman izbacilo na vrh ljestvica bestselera. Pariški mladi bračni par Paul i Myriam Masse je nedugo nakon šestogodišnje kćerkice Mile dobio i drugo dijete, Adama koji ima šest mjeseci. Majka i žena, novopečena odvjetnica i najbolja u svojoj generaciji ima posla preko glave, napeta je, nezadovoljna i frustrirana. Cijele dane ne izlazi iz kuhinje, pretrpana je pelenama, a jedini jezik kojim se koristi je dječje gugutanje. U toj se ulozi ne snalazi najbolje. Puno joj bolje leži biti odvjetnicom. Za to se je školovala i za to je rođena, pa donosi odluku da želi raditi i priključuje se odvjetničkom timu uz pomoć svojeg kolege Pascala. Zato joj pod hitno treba dadilja. Iako pronaći dobru dadilju nije nimalo lak zadatak u velikom gradu poput Pariza, Myriam i Paulu kao da je pala sjekira u med. U njihov dom dolazi savršena Louise. Osim što djeluje kao mirna, odlučna, staložena i uredna žena, uspostavlja se da je i savršena kuharica, spremačica i da obožava djecu. Zvuči predobro da bi bilo istinito. Djeca je odmah prihvaćaju i sve se čini idealnim. Myriam se može mirne duše u potpunosti posvetiti svojoj karijeri. To i čini. Ohrabrena situacijom, na poslu ostaje sve duže i duže. Ništa manje za njom ne zaostaje niti Paul. On pak gradi karijeru glazbenog producenta, tako da oboje nisu doma prije večeri, taman da vide djecu prije spavanja. Uvjereni su da je za njih počeo savršeni život, djeca su na sigurnom, rade što vole i u čemu su dobri, prijatelji im zavide jer iako mladi roditelji dvoje djece doma je sve u redu -  dočeka ih savršeni red, djeca su zadovoljna, Louise nerijetko radi i večere za njihove prijatelje, a vode je i na ljetovanje u Grčku. Kroz priču polako, korak po korak upoznajemo i tu famoznu Louise, rijetku dadilju koja nije obojena. Bjelkinja je i Francuskinja, ali s nejasnom prošlošću. Nitko ništa ne zna o toj ženi. Zato nam autorica malo po malo slaže tajanstveni mozaik. Želim da ga i vi otkrijete čitajući ovu mučnu napeticu. Želim da se i vama krv ledi u žilama. Želim da malo po malo naslućujete što bi se moglo dogoditi. A postavlja se i pitanje svih pitanja! Je li za ženu važnija karijera od djece ili bi djeca i njihova sigurnost trebale biti na prvom mjestu svake majke? Koliko se ljudi raspitaju o osobi prije nego što nekoj osobi povjere svoje dijete? I koja mjerila čine neku osobu sposobnom da bude dadilja i tko je taj tko će to procijeniti? Ovo je ménage à trois i domaća noir drama koja prelazi u horror. Autorica Leïla Slimani mlade roditelje opisuje kao sebične i samožive, ali i ljude od krvi i mesa. Nije da oni ne vole svoju djecu, ali im ona sigurno nisu na prvom mjestu. I vi ćete se stalno pitati - pa zašto su se onda odlučili imati dvoje djece – i to jedno za drugim? Je li to bilo previše, jesu li se pogubili u moru obaveza… Jer Myriam i Paul možda instinktivno osjećaju i primjećuju da s Louise nešto nije kako treba, ali uljuljani u naoko „idealnu svakodnevnicu“ koja najviše njima ide na ruku, ignoriraju sve te očite znakove. To otvara mnoga pitanja u kojoj dobi i kome povjeriti djecu na čuvanje te kakva sve traumatska iskustva djeca vuku iz tog razdoblja. Trebaju li se roditelji odreći karijere dok su djeca mala, treba li bolje provjeravati osobe kojima se ostavljaju djeca, treba li instalirati video kamere u kući koje prate što rade dadilje dok su roditelji na poslu? (što je veoma česta praksa u svijetu, usput budi rečeno). Ovo je knjiga koja otvara mnogo aktualnih tema, ali ona najveća je „tama duše“ i njeno zanemarivanje. Pomanjkanje ljubavi stvara bolest, ali i potiskivanje emocija čini isto. Neki ljudi jednostavno zato što su predugo nevoljeni, zaborave i prestanu voljeti. Obuzme ih mržnja. Kraj romana posebno me je šokirao. Zapravo, kad bolje razmislim, njega niti nema. Na vama je da ga pronađete. Cijela knjiga je pisana jednim posebnim stilom na koji još do sada nisam naletjela. Francuska Marokanka Leïla Slimani posjeduje izuzetan pripovjedački talent, a kao novinarka tjednika naučila je pomno pratiti detalje. Ovo je njezin drugi roman i napisan je kao policijski ili psihijatrijski izvještaj, a opet ima “ono nešto”. Likovi su poput šahovskih figura i kao da netko drugi za njih povlači poteze. Nadahnuo ju je istiniti događaj u New Yorku 2012, kao što je za prvi roman “Dans le Jardin de l’Ogre” nadahnuće bio skandal Dominique Strauss-Kahn. Veselim se i ostalim romanima ove talentirane spisateljice, ali i dva filma koja su najavljena, francuski i američki. (photo Youtube)  

Pretraga