Košarica
Izbornik

3 pitanja o novoj knjizi za Vedrana Kukavicu

3 pitanja o novoj knjizi za Vedrana Kukavicu
  1. Kako ste došli na ideju za knjigu "Mlada misa"?
Ostavio sam namjerno otvorenim kraj romana “Ja nisam Švabo” jer sam otpočetka planirao nastavak te priče o Batini, Dalmaciji koja ne vidi more, o tim mojim Morlacima našega vremena. Namjeravam jednom napisati i treći dio, već imam još jednu potpuno izvrnutu vizuru toga mog vlaškoga panoptikuma, ali to će sad malo pričekati. U međuvremenu ću pokušati ispisati neke potpuno drukčije knjige u kojima neće biti ovako strogih prostornovremenskih okvira pa niti tako izražene dijalektalne komponente.
  1. Gdje ste istraživali temu?
S obzirom da je famozni CroCum, moj glavni lik, umirovljeni porno glumac, netko će možda pomisliti kako sam se za roman pripremao na posve opskurnim mjestima s onu stranu svakoga ćudoređa. Ali, nije ovo taj slučaj i „Mlada misa“ nije nikakav udžbenik razuzdane putenosti već je u romanu svaka lascivnost prigušena i svedena na nužno. Nisam natprosječno upućen u suvremena postignuća najstarijega zanata niti je, kako bi se isprva pomislilo, za čitanje potrebno ikakvo predznanje u stvarima erotike, kamoli pornografije. Moj Marijan Maćun Ćivara umjetničkoga imena CroCum je čovjek koji želi živjeti ispočetka, zakrenuti vremeplovom i tu je ta njegova profesionalna dimenzija dekorativni alat. Međutim, moje istraživanje za knjigu se ticalo starih rituala Zabiokovlja, recimo dvokratnoga spavanja, jednosatne pauze, buđenja zimi obnoć, potom sam proučavao i hranidbene navike, dojiteljske tradicije. U romanu su mi bili nužni i crkveni rituali i kakva-takva upućenost u sakralnu ornamentiku jer dio fabule leži na batinačkom kleru. Također sam proučavao i početne transliteracijske prakse u Hrvata jer dio romana je i famozni spis Tvrtka praBatine Opaszke o vladaniu zsobon i drugiem u Velikoi i Gornioi Batini iz 1743. Godine. Na kraju sam to pravopisanje za Opazske naprosto izmislio. Naime, Mlada misa nema dokumentarističkih, stvarnosnih ambicija - štoviše, nastojao sam ponegdje čak i usiljeno nametati fiktivno faktivnomu.  
  1. Koji su dijelovi knjige bili najzahtjevniji za pisanje?
Sve je bilo teško i sve je bilo lako. Problem je, općenito, kod nastavka što nikad ne znaš koliko trebaš uzeti iz prethodne knjige, jer ne želiš gnjaviti stare čitatelje ali ni nametati prepreke novima. U mom slučaju je to izgledalo kao bespoštedna borba starih i novih likova za svoj komad teksta. Meni je općenito nepošteno to stalno kukumakanje ljudi koji pišu, nametanje nekakvog nemilog pričina, nesagledive agonije u toj izgleda očajničkoj potrazi za tračkom inspiracije, kao da pojedini od naših pisaca doista riječi zadnjim naporima ispisuju. A, zapravo, svi koji pišemo trebali bi biti zahvalni Bogu na prigodi da se bavimo najljepšim poslom na svijetu. Napokon, konstrurajući te svoje svjetove mi preuzimamo ovlasti Stvoritelja. I rijetko ćeš u ičemu drugomu naći toliko nepatvorenoga samotnog zadovoljstva kao u pisanju. "Mlada misa" Vedrana Kukavice još je ironičniji nastavak humorističnog romana "Ja nisam Švabo" o tvrdoglavim stanovnicima Donje i Gornje Batine u Zabiokovlju, koji tradiciju tumače kako žele, a od suvremenice uzimaju što im se sviđa. U Batinu se ovaj put vraća davno odbjegli Batinjanin koji nikome ne odaje čime se zapravo bavio. Lažno predstavljanje zapliće još jednu aferu u Batini, koja još nije probavila ni dolazak Švabe, Eugena Ude Slägera, koji je želio pronaći svog biološkog oca. I Švabo je opet u Batini, a ovaj put traži sina kojeg mu njegova ljutita, iznevjerena ljubavnica ne dopušta vidjeti. Vedran Kukavica šarmira nepredvidivim zapletima, raskošnim rječnikom i zanosnim opisima mudrih, putenih žena i naočitih, lukavih muškaraca, poigravajući se predrasudama do granice apsurda, ali nikada preko nje, tako da Batina umnogome sliči vladajućim odnosima i običajima. Batinjani su jaki individualci koji govore kako bi sakrili svoje stvarne motive i zataškali informacije u ponekad čak uspješnim pokušajima uspostavljanja kontrole. No, u Batini je kontrolu teško zadržati jer ispod površine tvrdog patrijarhata i strogo podijeljenih uloga vrije vulkan hedonizma, erotike i tjelesnih užitaka svih vrsta.

Pretraga