Košarica
Izbornik

Paris – mon amour

Skakala sam do neba od sreće kad sam dobila poziv francuske turističke organizacije #Atout France  da kao blogerica posjetim Pariz i budem jedina predstavnica iz Hrvatske, uz osamdeset i pet novinara i blogera iz cijelog svijeta na lansiranju kulturne sezone i otkrivanje  Pariza 2017. Putovanje je imalo za cilj upoznati nas s novostima pariške kulturne scene kao i interesantnim novitetima   pariške turističke industrije. Bila je to ujedno i odlična prilika da se upoznam i povežem s blogerima i novinarima iz cijelog svijeta koji prate slične teme kao i ja.

Pariz ima posebno mjesto u mom srcu još od 1988. godine, kad sam počela raditi u francuskoj avio kompaniji Air France i kad sam u „gradu iz snova“  provodila mnoge tjedne i vikende, što poslovno što privatno. Od tada traje naša "ljubavna veza". Osvojio je moje srce od prvog dana. Zanimljivo je doći u Pariz i nakon toliko godina naći omiljene  lokale, restorane, knjižare, klupe i dućane na istom mjestu. Moje emocije su se rasplamsale samo tako. Glavni grad Francuske nazivaju najljepšim imenima i uz njega se vežu razne asocijacije - grad ljubavi, grad svjetlosti, grad romantike, grad umjetnosti, grad kulture... Za mene je on sve to. Gotovo svi, kad se spomene Pariz, prvo pomisle na Eiffelov toranj, a onda i na brojne muzeje i izložbe. To nije slučajno. U gradu s više od 130 muzeja prilikom svakog posjeta sigurno ćete neke htjeti staviti na popis za posjete. Francuska još od 1960-ih intenzivno ulaže u kulturu i turizam pa je niz tada velikih urbanih projekata promijenio izgled Pariza i stilski ga odjenuo. Grad koji podsjeća na puževu kućicu turistima je itekako drag. Ne samo zbog povijesti, atmosfere, važnih turističkih i kulturnih zdanja već i zbog svog posebnog šarma i jedinstvene karizme.

Čim sam u nedjelju popodne sletjela u zračnu luku Charles De Gaulle dočekao me je vozač koji me za rekordnih 45 minuta vožnje ispustio ispred hotela Mercure Tour Eiffel gdje je bio smješten moj dio blogerske ekipe. (https://www.mercure.com/gb/hotel-2175-mercure-paris-centre-eiffel-tower-hotel/index.shtml).  Hotel  se nalazi direktno ispod najprepoznatljivijeg svjetskog šarmera kojeg godišnje posjeti sedam milijuna ljudi – Tour Eiffela. Lijepo se buditi i lijegati uz pogled na to 10 000 tona teško zdanje.

Već istu večer imali smo zajedničku večeru i upoznavanje na brodu koji plovi Seinom (https://www.bateauxparisiens.com/). Nezaboravno iskustvo koje, ako ste u Parizu, ne biste smjeli propustiti. Tako najbolje na prvu upoznate grad i sve njegove najvažnije atrakcije. Večera je bila odlična, a često smo izlazili na terasu broda kako bi se iz što veće blizine divili pariškim mostovima, crkvi Notre Dame, muzeju Orsay, Nacionalnoj biblioteci i dokovima Seine gdje se vole ljubiti zaljubljeni parovi.

Pariške izložbe

Francuska je kroz povijest dokazala da je velik obožavatelj ne samo vlastite kulture, nego kulture općenito. Tako da smo odmah u ponedjeljak ujutro krenuli na trenutno najvažnije pariške izložbe svjetskog značenja. Zbog toga smo se i okupili.

Pariz slavi stotu obljetnicu smrti genijalnog kipara u Grand Palaisu Oduševila nas je Rodinova izložba stoljeća povodom stote obljetnice  smrti francuskog kipara i vizionara  koju smo smjeli ekskluzivno, i u miru razgledati dan prije službenog otvorenja. To je obavezna kulturna lokacija koju morate posjetiti ako se do kraja srpnja nađete u Parizu. Izložba istražuje utjecaj Augustea Rodina na brojne svjetske umjetnike. Među njima je i hrvatski kipar Ivan Meštrović, čija su dva rada izložena u Grand Palais: "Zdenac života" i "Starica". Baš sam bila ponosna prilikom naše posjete.

Musee Orsay i Beyond the Stars - The Mystical Landscape from Monet to Kandinsky

Iz Grand Palaisa prošetali smo do muzeja Orsay gdje se trenutno održava prekrasna izložba Beyond the Stars - The Mystical Landscape from Monet to Kandinsky (https://www.musee-orsay.fr/)  Još jedna prilika za nahraniti  dušu najvrednijim umjetničkim dijelima ikad. Dobra stvar je da je bio ponedjeljak, dan kada su muzeji zatvoreni za publiku te smo imali priliku u  miru uživati u čitavom prostoru. Poseban doživljaj. Nema što. U muzeju Orsay smo odmah i ručali. Restoran muzeja je za svaku preporuku. (https://www.museeorsay.fr/fr/visite/services/restaurants.html).

Centar Georges Pompidou i izložba Cya Twomblya

Taj dan smo posjetili još dva muzeja: Muzej Cinematheque Francais i pariški Centar Georges Pompidou koji ove godine slavi 40. rođendan a povodom kojeg je u njegovu restauraciju uloženo oko 110 milijuna eura. To se itekako vidi.

Modernistička građevina svih boja zaista sjaji. Dočekao nas je direktor centra Serge Lasvignese, u kultnom restoranu na vrhu zgrade – Georges (https://restaurantgeorgesparis.com/fr/) uz Moët & Chandon i slane zalogaje da bi odmah iza toga razgledali trenutno najvažniju izložbu američkog slikara Cya Twomblya.

Službeni launch pariške kulturne sezone u Operi Le Garnier

Vrhunac prvog dana je bilo i službeno otvaranje pariške kulturne sezone u jednoj od najljepših opernih kuća na svijetu – Opera Le Garnier. Do nje smo iz hotela došli u oldtimer spačekima otvorenih krovova. Genijalna opcija za upoznati Pariz. Naš vozač je bio poseban poznavatelj Pariza te nam je u vožnji ispričao hrpu zanimljivih pričica o “Gradu svjetlosti“.  Opera Le Garnier izgrađena je  u neo-baroknom stilu i smatraju je remek-djelom arhitekture druge polovine 19. stoljeća. Najpoznatiji dio Palais Garniera veliko je stubište, koje se danas smatra jednim od najluksuznijih stubišta na svijetu. Svečanom otvaranju su nazočili gradonačelnica Pariza – Anne Hidalgo koja je održala fantastičan i nadahnjujući govor,  francuska ministrica kulture Audrey Azoulay, zamjenik ministra turizma Mattias Fekl i Caleri Pécresse, iz ureda Ile-de-France. Naglasili su da Pariz u ovoj sezoni planira 500 najzanimljivijih kulturnih događanja. Na pozornici su nas počastili divnim točkama baleta, glume, opere i glazbe. Nakon svečanog dijela uslijedio je pravi tulum uz clubbing, potoke Moët & Chandona i profinjeni catering. Nezaboravno.

Pariška filharmonija

Sljedeći dan smo uživali na izložbi španjolskog modnog kreatora Balenciage u čarobnom muzeju La Bourdelle (https://www.bourdelle.paris.fr/) i posjetu Pariškoj filharmoniji (Philharmonie de Paris) https://philharmoniedeparis.fr/en gdje smo se nakon slušanja probe orkestra okupili na  zajedničkom ručku na vrhu moderne zgrade koja je nakon desetogodišnje rekonstrukcije otvorena početkom 2015. godine. Ova kulturna kuća ima godišnji budžet od 80 milijuna eura!

Eto koliko Francuzi drže do svoje kulture. To se i inače vidi u svim ustanovama koje smo posjetili.

Le 6B Nakon Filharmonije uputili smo se u Le 6B, napuštenu zgradu u nešto lošijem dijelu  Pariza (Saint Denis) gdje se okupljaju alternativni umjetnici kako bi mogli  nesmetano i besplatno stvarati te organizirati i održavati svoje izložbe. To je projekt koji je socijalno i društveno osviješten i koji već nakon par godina daje senzacionalne rezultate. Vrijedilo je to pogledati i razgovarati s umjetnicima (https://www.le6b.fr/) .

Louvre i "Vermeer and the Masters of Genre Painting"

Nakon avantgarde i alternativaca u planu je bilo razgledati svjetski važnu izložbu genijalnog Vermeera - Vermeer and the Masters of Genre Painting u muzeju Louvre. Doista, doživljaj koji se pamti cijeli život. Već dugo nisam posjetila taj najposjećeniji i najveći muzej na svijetu koji se nalazi na desnoj obali Seine. Bilo je već vrijeme da ponovim gradivo.  Taj utorak (drugi dan našeg press-toura) imali smo slobodnu večer i možete pogađati što sam planirala u tih nekoliko sati. Posjetila sam najpoznatiju i kultnu knjižaru na svijetu koja se nalazi na lijevoj obali Seine, nasuprot crkve Notre Dame - 37 Rue de la Bucherie, u 5. arrondissementu. Ako volite knjige to mjesto ne smijete zaobići. Od nedavno knjižara ima i café tako da sjednite, popijte kavicu ili čaj i uživajte u mirisu starih knjiga gledajući najljepšu katedralu na svijetu.

Shakespeare & Co.

Shakespeare & Co. knjižara specijalizirana je isključivo u anglosaksonskoj literaturi. No to nije jedino što je zanimljivo. Prvi kat iznad same knjižnice, poznat kao tumbleweeds, služi kao utočište za putnike, smještene u zamjenu za nekoliko sati rada u knjižnici. Na par koraka od knjižare nalazi se jedna od najstarijih slastičarnici u Parizu – kultna Odette, kuća u kojoj se nalazi datira iz 17. stoljeća - 77 rue Galande) u kojoj obavezno pojedite tipične francuske kolačiće les choux uz odličan espresso!

Čarobni dvorci nadomak Pariza – Fointainbleau i Versaille

Treći dan našeg press-toura namjenili smo posjeti dvorcima. Prvo smo posjetili kraljevski dvorac - Chateau de Fointainbleau u kojem je živio Napoleon. Ručak  i poslijepodne su bili rezervirani za posjet najvećem dvorcu na svijetu – Versaillesu. Ručak nas je ponovno oduševio. Otmjeni café restoran Ore – Ducasse je u palači Dufour. Počeli smo s Moët & Chandonom, a završili s čokoladnom fantazijom u čast Marie Antoinette.

Večera na 58. katu najvećeg pariškog šarmera

Večera je bila rezervirana na 58. katu najvažnijeg tornja na svijetu. Kako je cijeli put bio nadahnjujući i inspirativan takva je bila i večera. Čovjek se zaista dobro osjeća kada ima Pariz na dlanu.

Time je naš fantastični press-tour uspješno završio. Osim što smo se upoznali s najvažnijim kulturnim događanjima za sljedećih šest do 12 mjeseci, mi blogeri i novinari, upoznali smo jedni druge i razmijenili svoja iskustva i doživljaje  Pariza. Posebno sam se povezala s Valeriom iz Bologne, Aljom iz Ljubljane i Mette iz Norveške. Obećale smo ostati u kontaktu, posjetiti jedna druge i možda se opet okupiti na nekoj sljedećoj svjetskoj destinaciji. Do tada vi svakako posjetite Pariz koji će vam se svaki put svidjeti sve više i više ili će to barem pokušati – svojim zaista brojnim adutima. Brzo ćete se složiti s mojim mišljenjem da je to najljepši grad na svijetu. Paris mon amour – uvijek ću te voljeti.

P.S. Pariz je prošao kroz najgoru krizu od zadnjeg tragičnog napada na nedužne građane. Ali polako dolazi k sebi. Turisti ponovno hrle u ovaj čarobni grad svijetla i šarma. Trenutno je idealno vrijeme za posjetiti ga. Nema gužvi, proljeće je i sve se budi. Što sam posebno zamijetila:

1. Parižanke su prirodno zgodne i šarmantne žene bez puno pretenzija da to budu. Jednostavno im to dobro ide. Nijednu nisam vidjela s napumpanim ustima, povećanih grudi, pofarbanih kosa i umjetnih trepavica. Potpuno su prirodne, bez ikakve šminke, odlično obučene, nose predivne cipele uglavnom niskih i srednje niskih peta. Ne trude se dopasti ikome, a uspijevaju privući mnoge poglede.
  2. Nema debelih i pretilih Francuza. Ali svi uživaju u hrani, vinu i kavi.
  3. Za Pariz je najvažnije da imate udobne i kvalitetne cipele, jer treba hodati kilometre i kilometre. To je grad stvoren za šetnje sa svojih 450 parkova.
  4. Taxi ima prihvatljive cijene, ali morate paziti da ne uđete u "divljake".
  5. Svo vrijeme sam se osjećala ekstra sigurno!
  *Objava je nastala u suradnji s Atout France (https://atout-france.fr/)