Košarica
Izbornik

Djeca su zakon – Delphine de Vigan – najbolja knjiga pročitana u rujnu – zadivljujuća kritika influenserskog svijeta

Ovu knjigu nisam mogla odložiti. Osim što je napeti triler – otmica djeteta – istovremeno je oštra i opravdana kritika roditelja influencera i youtubera koji svoje bebe i malu djecu koriste i izlažu putem društvenih mreža i tako dobivaju hrpu pratitelja, ali i sponzora. Djeca postaju, ne svojom voljom instrumenti zarade, izlaže se njihova intima, prikazuje ih se u lažnom svjetlu, nesvjesno postaju potrošači proizvoda koji nemaju veze s njima. U vrtiću i školi im se rugaju, izložena su velikim očekivanjima i nerealnim zahtjevima.

Mélanie Diore, majka nestale djevojčice Kimmy je kao mlada djevojka bila velika obožavateljica formata reality showa poput Big Brothera i Survivora. Oduvijek je sanjala biti  viđena i slavna. Godinama kasnije, kao majka dvoje djece, uspjela je: uspješna je YouTuberica i influencerica i Mamablogerica  sa stotinama tisuća pratitelja i milijunskim prihodima. Tema njezinih videa i objava su njezina djeca koje snima na svakom koraku. To joj je omogućilo sklapanje mnogih unosnih sponzorskih ugovora s proizvođačima igračaka, hrane i odjeće. Otac Bruno odustao je od svog posla u informatičkoj industriji kako bi svoje znanje i vrijeme mogao posvetiti novom obiteljskom biznisu, i obitelj od ovog formata ostvaruje golem prihod. Djeca rastu u izobilju i potrošnji. Melanie se nikad ne umara izmišljati nove izazove, gdje u kuću stižu pretjerane narudžbe brze hrane ili se kolica za kupovinu pune besmislenim, ali npr. dosljedno jednobojnim proizvodima – glavno je da su etikete jasno vidljive i da je sve uprizoreno na zabavan način. Računa se samo ono ispred kamere. Emocionalno, majka Melanie potpuno ovisi o lajkovima, srcima, ljubavi koju dobiva od zajednice pratitelja.  No, u posljednje vrijeme njihova kćerkica sve manje želi i voli pozirati. Mélanie to odbacuje kao hir jer, uostalom, kako netko tu beskrajnu veliku ljubav pratitelja i obožavatelja može osjetiti kao teret? Ubrzo nakon toga, Kimmy nestaje bez traga nakon igre skrivača u parku ispod kuće. Kako, pita se policijska  istražiteljica Clara, pronaći otmičara kad je u pitanju stotinu tisuća obožavatelja, ali i puno potencijalnih mrzitelja i ljudi s lošim namjerama. Kreću komplicirane istrage u digitalizirano umreženom svijetu.

Sviđa mi se kako autorica otmicu djeteta zapravo stavlja u kontekst otmice djetinjstva i prava na privatnost. U drugom dijelu romana Delphine  de Vigan na distopijski način pokazuje kakve će posljedice takvo postupanje možda (ili vjerojatno) imati na tu djecu kao tinejdžere i odrasle ljude. Šokantno, realno i upozoravajuće štivo. Važna knjiga u vremenu u kojem živimo.

“Djeca su zakon” podijeljen je u dva dijela, u prvom, mnogo dužim riječ je o događajima iz 2019. oko Kimmyna nestanka i povezanih istraga. U drugom nam autorica  daje pogled u 2031. i posljedice onoga što se tada dogodilo u budućnosti.

Ponovno mi se sviđa Delphinin jasan i jednostavan jezik i stil pisanja koji je raznolik i uzbudljiv. Svidjelo mi se i kako je suprotstavila odgoje majke nestale djevojčice Melanie i policijske istražiteljice Clare koji teško mogu biti više različiti.

Vrlo aktualan, raznovrstan i uzbudljiv romanu i svakako ga preporučujem. Osobito jer mnogi od nas stavljaju djecu na društvene mreže, izlažemo njihovu intimu i privikavamo ih kako je to normalno i prihvatljivo bez njihovog pristanka ne misleći pri tome na digitalne slobode, zaštitu podataka, moguće buduće mentalne bolesti ili potencijalnu usamljenost u kasnijim godinama. Na vrlo razumljiv način Delphine de Vigan  prikazuje ambivalencije, mentalne ožiljke i unutarnje sukobe, kao što je već u brojnim svojim romanima pokazala da se zna i želi fokusirati na relevantna društvena pitanja.

U mnogim dijelovima knjige možda ćemo prepoznati i sami sebe. Kao bookstagramere i influencere. Nakon čitanja imala sam veliki upitnik nad glavom.

Najmlađi youtuber Ryan Kayi  koji već zarađuje milijune.

Pretraga