Najbolje odjevene žene u književnosti (pa tako i na filmu)
Odjeća ima važniju ulogu nego li da nas samo grije. Ona mijenja naš pogled na svijet i pogled svijeta na nas ”, napisala je Virginia Woolf u "Orlandu", priči o plemiću koji prolazi kroz vrijeme, bez napora, između spolova, odjeven u krzna i čipke, nikad ne stareći. Briljantni Oscar WIlde bio je poznat po odijevanju, bio je poznati dandy koji se odijevao u baršun, a u šešire zataknuo pero. Najbolji je brak mode i književnosti kod Dickensa kod kojeg je moda isto što i propadanje a propadanje što i smrt. On često opisima odjeće naglašava sudbine junakinja i junaka. Veliki dame viktorijanskoga doba za glavnu predstavnicu imaju gospođicu Havisham u "Velikim očekivanjima".
No maleni Artful Dodger misli da se popeo barem jednu stepenicu iz blata u kojem je rođen pa nosi poveliki muški sako koji mu je poput predugačkog kaputa, a na glavi mu pleše "halbcilindar". Zavrnuo je rukave do pola i sebi djeluje poput gospodičića. Daisy i njezina prijateljica Jordan nose bijelo iako su daleko od nevinih žena u "Velikom Gatsbyju" pa se Fitzgerald potrudio naglasiti njihovu odjeću. U "Kući mirte" (House of Mirth, Edith Wharton) Lilly Bart nosi skupocjenu odjeću i rukom izrađene i izvezene čipkaste cipelice , a junakinja koja se s time ne može puno zamarati je Jane Eyre. Ona je siromašna i može maštati o haljinama no mora biti praktična.
Kako u pravom svijetu tako je i u knjigama bal mjesto na kojem se mora pokazati što raskošnija i ljepša haljina. U "Anni Karenjinoj" Kitty nosi na bal haljinu od tila bogato ukrašenu i zna kako je nositi: nehajno, kao da tjednima ako ne i mjesecima nije mislila samo o tome, dovela do ludila krojačice i roditelje koji su tu haljinu morali platiti. Ona se drži kao da je rođena u tilu i čipki. Da, važan je dojam. Tu je i preobrazba stidljive Meg u "Malim ženama", naravno, Pepeljugina haljina, a sigurni smo da i vi pamtite poneku odjeću iz romana koja su vas osvojila. Modni su stručnjaci otkrili svoje favorite pa evo koje su po njima najelegantnije književne dame (i u knjizi i na filmu).
Gospođa Robinson, Diplomac. The Graduate, Charles Webb
Ona je najpoznatija zavodnica u povijesti filma, ali prvo je zavodila u priči Charlesa Webba iz 1963. Na filmu je 1967. u ulozi blistala Anne Bancroft. Zgodno je da Webb priču napisao odmah nakon što je diplomirao pa se nametnulo pitanje je li on Benjamin Braddock koji ima aferu sa starijom gospođom Robinson, ženom očeva poslovnog partnera. I doista, izvjesna Jane Ericson čiji je muž bio partner Webbova oca nadahnula ga je za lik najpoznatije zavodnice o kojoj pjevaju i Simon & Garfunkel. Webb tvrdi da nisu imali aferu, ali da je gospođa imala zavodničkih želja, je. Eto. Što pamtimo kod gđe Robinson? Kapute s uzorkom leopardove kože (bojimo se da je to tada bilo pravo krzno), puno svile i male crne haljine. Sve to nije samo donijelo u rječnik termina cougar već je dala lekciju iz modnog stila.
Scarlett O'Hara, Zameo ih vjetar, Gone With the Wind, Margaret Mitchell
Južnjačka Belle, ljepotica, samo je po sebi pojam. Te krhke djevojke, biserno bijele puti, nježnih ručica i malenih stopala u širokim cvjetnim haljinama dio su povijesti američkoga Juga. Najljepša je Scarlett O'Hara koja ima ormare prepune ogromnih šešira koji će je štiti od sunca, haljina prepunih romantičnih volana i nabora pa i onim sašivenim od baršuna – u dobra vremena iz trgovine, a u ona loša od teških zelenih zavjesa.
Andy Sachs, Vrag nosi Pradu, The Devil Wears Prada, Lauren Weisberger
Kad je zahvati make-over Andy Sachs, nova tajnica i asistentica ozloglašene modne urednice najprestižnijeg modnog magazina (koja tako nalikuje Anne Wintour) od malog miša u college cipelama i neuglednim bojama postaje "modna mačka". Ali nije sasvim neuka jer ipak pita: "Jesu li to ... Chanelove čizme?". O da, jesu.
Holly Golightly, Doručak kod Tiffanyja, Breakfast at Tiffany's, Truman Capote
Od početne scene u kojoj se Holly ljulja pločnikom Velike jabuke u danas legendarnoj crnoj haljini koju je za filmsku Holly sašio Givenchy i ima duuuugačke rukavice, pa do one ružičaste party haljine i nenamjerno elegantne odjeće za spavanje, američka djevojka za zabavu, ali ne i prostitutka kako je inzistirao pisac Capote postala je modna ikona. Nema razloga da Holly, a s njom i Audrey ne ostanu zauvijek na listi kao broj jedan naj stylish lika. U knjizi i na filmu.
Catherine Holly, Iznenada prošlog ljeta, Suddenly, Last Summer, Tennessee Williams
Drama Tennesseeja Williamsa zaslužila je sjajan film. U njemu je Elizabeth Taylor u najljepšoj zelenoj haljini kojoj se tek mnogo kasnije približila ona iz Pokajanja (Antonement), i iako je film crno-bijeli pa time i ekspresivniji, odmah su se pojavile fotke sa snimanja i ta zelena haljina… Naravno, raskošno tijelo Elizabeth Taylor idealno je za ovu haljinu iz snova. Scenarij je s Williamsom napisao Gore Vidal, a kostime napravio Oliver Messel. No važnu ulogu u filmu ima i kupaći, bijeli, jednodijelni i prozirni kostim koji je suučesnik u onome što se dogodilo iznenada toga ljeta. New Orleans otkriva što se dogodilo u Španjolskog tog ljeta.
Cleopatra
Što je nosila Kleopatra tek naslućujemo, ali nam je američka epska povijesna drama iz 1963. u mozak utisnula zlatnu haljinu. Taj film, najskuplji do tada snimljen i s najvećim honorarom ikada isplaćenim ijednoj zvijezdi, studio 20th Century Fox bacio na koljena zbog kašnjenja i skandala na snimanju. Elizabeth Taylor se prvo spetljala s Richardom Burtonom, a bila je u (četvrtom) braku s Eddiejem Fisherom s kojim se pak spetljala dok je tugovala za trećim mužem Mikeom Toddom koji je poginuo u avionskoj nesreći. Fisherovi, Debbie Reynolds i Eddie, Mike i Elizabeth bili su kumovi. Naravno, i Burton je bio oženjen. Skandal je bio možda i najveći toga vremena, Taylorica je bila razapinjana po medijima, a sve tabloidi su ih proganjali. Umjesto dva milijuna USD-a budžet je narastao na pet, a nakon 16 tjedana snimanja u Rimu za sedam milijuna USD-a, a imali su samo deset minuta filma. Skandal je doveo do toga da su Tayloricu skoro izopćili iz Amerike no kad se razboljela i skoro umrla sve su joj oprostili. Odgađana snimanja, skandali i bolest Taylorice studio su bacili na koljena pa je šef studija navalio na Marilyn Monroe koja je snimala "Something's Got to Give" (inače remake filma koji je snimljen po pjesmi Alfreda Tennysona, jedan od šest filmova snimljenih po pjesmama ovog slavnog pjesnika) i bila jedina zvijezda čiji su filmovi donosili dobit, do tada više od 60 milijuna ondašnjih dolara. Dok je Taylor u Rimu dobila tada nevjerojatnih milijun dolara, Monroe je dobila tek 100 000 USD pa je vodila i dobila bitku sa studijem. Istovremeno, Kleopatra je natukla 31.1 milijuna dolara (koje će vratiti zaradom od 57,8 milijuna), ali je pritisak na Monroe bio strašan i doveo da se doslovno sruši na snimanju od temperature i iscrpljenosti. Na press-konferenciji je šef studio lagao kako je Marilyn neodgovorna, pod tabletama. Kleopatra je studiju trebala donijeti prestiž i novac. Scenarij za film je nastao po knjizi Carla Maria Franzera „Život i doba Kleopatre“ i zapisima Plutarha, Svetonija i Apijana. Kostime su radili Irene Sharaff koja je za sve skupa u karijeri dobila pet Oscara i jednog Tonyja ("Tko se boji Virginie Woolf?", "Priča sa zapadne strane", "Najbolje godine našeg života", "Kralj i ja", a radila je kostime u filmovima "Smiješna djevojka", "Can Can", "Zvijezda je rođena", "Brigadoon".. …), Vittorio Nino Novarese (Oscar za Cromwella i nominacije za Agonija i ekstaza i Najveća priča ikada ispričana) i Renié koja je radila skoro sve haljine Ginger Rogers. Ona Kleopatrina zlatna haljina imala je po sebi našivene tisuće i tisuće sjemenki, šljokica i novčića. Ogrtač od kao 24-karatnog zlata bio je poput krila feniksa, a napravljen od tankih trakica zlatne kože. Kasnije je prodan na aukciji 2012. za skoro 60 000 dolara nakon što su ga izvadili iz ormara od cedrovine umotanog u najfiniji papir. Sašiveno je 26 000 kostima, a samo Elizabeth ih je nosila 65. Napravljeno je čak 8000 pari cipela. Budžet za garderobu bio je tada nevjerojatnih 194,800 USD, a nakon filma u modu su ušli zmijski prsteni, narukvice za nadlaktice, geometrijske frizure, dugačke haljine i šminkanje poput egipatske kraljice, tzv. oči sfinge kako se oglašavao s krejonima Revlon. Film je režirao Joseph L. Mankiewicz, koji je uz pomoć by Ranalda MacDougalla i Sidney Buchmana adaptirao zahtjevni scenarij. I modnu scenu zaludio s Egiptom.
Gloria Wandrous, Butterfield 8, John O'Hara /Maggie, Mačka na usijanom limenom krovu, Cat on a Hot Tin Roof , Tennessee Williams
Prvo je John O' Hara osvojio svijet s danas kultnim romanom "Sastanak u Samarri" (Appointment in Samarra) i nije se odmarao na lovorikama već je odmah sjeo za stol i napisao drugi roman, "Butterfield 8". Iako su glavna odjeća junakinje Glorije Wandrous elegantne haljine koje lako skliznu s njezinog prekrasnog tijela, te krzneni kaputi i naravno, kombine, jer ona je "laka djevojka" čiji je telefonski broj Butterfield 8, dodatno je Elizabeth Taylor na filmu iz 1960. spojila glamour i seksualnu privlačnost i natjerala mnogima krv u lice. Realistički roman à clef prvi je puta objavljen 1935. a temelji se na životu flapperice Starr Faithfull čija je nerazjašnjena smrt 1931. postala senzacija tabloida. O'Hara je dobio i pohvale i pokude, a kasnije je rekao kako je priču ublažio pa nije u romanu objavio mnoge šokantne činjenice. Gloria Wandrous ljubuje s postarijim biznismenom Westonom Liggettom, u New Yorku 1931., saznajemo koji je njezin background, kako je ušla u "posao" te opisuje krug ljudi kojim se kreće, a koji su između podzemlja i barova, cocktaila i kojekakvih okupljanja. Novinar početnik je Jimmy Malloy, koji je zapravo alter ego pisca O'Hare koji je rukopis darovao Yaleu. Telefonski broj, Butterfield 8 je 288 83734353 8. U "Mački na usijanom limenom krovu" Maggie the cat uglavnom je u kombineu i famoznoj bijeloj haljini. Ponovo Elizabeth.
Ginger McKenna, Casino, Nicholas Pileggi i Larry Shandling
"Casino" je slavni film Martina Scorsesea iz 1995. ali je temeljen na istoimenoj knjizi Nicholasa Pileggija "Casino: Love and Honor in Las Vegas". On je sa Scorseseom napisao scenarij za film. Pileggi je novinar koji prati crnu kroniku i kriminal, opisuje vezu mafijaša Leftyja Rosenthala i Tonyja Spilotroa koji su kontrolirali kockarnice u Las Vegasu. Ginger je glamurozna ljepotica čija garderoba uvijek izbori mjesto među prvih deset najljepše odjevenih.
Djevojka, The Girl, "Sedam godina vjernosti," The Seven Year Itch, George Axelrod
Po drami u tri čina "The Seven Year Itch" kod nas prevedenog kao "Sedam godina vjernosti" snimljen je film s Marilyn Monroe. Osim nje i Toma Ewella koji je reprizirao svoju ulogu s Broadwaya, u filmu glumi i jedna haljina – bijela, plisirana. Nosi je Djevojka, The Girl, koja u drami s Richardom Shermanom ima seks dok u filmu toga nema, a i mnogo je rečenica iz drame izbačeno zbog cenzure. Noge Marilyn Monroe koje otkrije zrak iz metroa koji podigne bijelu haljinu zaustavio je promet već na snimanju, a od tada izaziva uzdahe u kinima… Ali i druge su haljine sjajne, a ona s crno bijelim točkicama najtočkastija je haljina viđena na filmu do tada. Tu je u elegantna krznena stola i crvene krznene papučice koje su nedavno postale ponovo in.
Sabrina Fairchild, (Sabrina Fair), Samuel A. Taylor
Ona je kćer šofera koji živi i radi za bogatu obitelj Larrabee, i oko koje se trgaju dva brata. Filmska Sabrina je Audrey Hepburn koju je u odjenula slavna Edith Head i za to dobila Oscara iako se šaputalo da je odjeću dizajnirao Audreyin prijatelj Hubert de Givenchy. Dečki su William Holden i Humphrey Bogart, svaki na svoj način neodoljiv. "Sabrina Fair ili La Vie en Rose" kako su film prikazivali u Velikoj Britaniji američka je romantična drama iz 1954. u režiji Billyja Wildera, po drami Samuela A. Taylora koju su za film prilagodili Wilder, sam Taylor i Ernest Lehman. Film je u Nacionalnom registru filmova Sjedinjenih Američkih Država u Kongresnoj knjižnici kao jedan od kulturnih dobara. Haljine su i danas apsolutan stil i elegancija, a Sabrina koja se vratila u očev stan iz Pariza i zabljesnula elegancijom 1950-ih, savršenim make-upom i tim divotama od haljina i suknji i onim sportskim lookom kad jedri pola stojeća kasnije i dalje izaziva uzdahe. Ime Sabrina Fair potječe iz stiha Miltonove pjesme. Headova je inače napravila i haljine za Elizabeth Taylor u filmu "Mjesto pod suncem" koji je snimljen po klasiku Theodora Dreisera, "Američka tragedija".
Carrie Bradshaw i Samantha Jones, Seks i grad, (Sex and The City), Candace Bushnell
Iako često znaju pitati otkud Carrie toliko novaca, činjenica je da su u svijetu neka zanimanja ipak plaćena kako spada, i daleko bolje nego li kod nas. Carrie je kolumnistica, ugledna, čitana (naljepnica na busu) pa i zaradi. Ne kao Samantha ili Miranda koja je pravnica, te galeristica, a onda i dobro otpremljena razvedenica Charlotte.
Carrie i ostale djevojke nanosile su se svega i svačega u šest sezona serije "Seks i grad" (plus dva filma) snimljenih po zbirci eseja Candace Bushnell o četiri mlade žene koje žive u New Yorku, The Cityju i njihovoj potrazi za ljubavlju, poslom, srećom. Harper Bazaar izdvojio je i Carrie i Samanthu Jones kao modne figure. Carrie Bradshaw je ikona stila i san svake fashion it djevojke, a uz to je postala i ikona obuće pa svi danas znaju tko je Manolo Blahnik. No, ne smije se zaboraviti Samantha Jones, izvršna direktorica za odnose s javnošću koja je redefinirala stil šefice, look za poslovne žene u New Yorku. Svojim moćnim odijelima, trendovskim dodacima i elegantnim izgledom, Samantha je utjecala na mnoge lookove. Dnevne. Poslovne. Da, razumijemo se.
Drž'te lopova, (To Catch a Thief), thriller roman Davida F. Dodgea
"To Catch a Thief", film iz 1955 romantični je triler koji treba pogledati zbog nekoliko stvari: režije Alfreda Hitchcocka po istoimenom romanu Davida Dodgea, glumcu Caryju Grantu i lijepoj Grace Kelly kojoj je ovo posljednji film s Hitchom prije nego je na glavu stavila pravu krunu. Iako je u svakom filmu Grace bila lijepo odjevena, ovdje nosi badiće, večernje haljine i osvaja u svakom kadru. Kriva je ponovo Edith Head koja će Grace odjenuti i u "Prozoru u dvorište" (Rear Window), a Elizabeth Taylor u "Mjesto pod suncem" filmu snimljenom po Dreiserovoj slavnoj "Američkoj tragediji". Možda je odjeća ovdje bila normalna, no danas se nam te 1950-e modno gledajući čarobne. A i Cary je odlično odjeven. Koliko je tinte potrošio Dodge na opis haljina lijepe Frances ne znamo, ali film je ionako sve zasjenio.
Jennifer "Jenny" Cavalieri, Ljubavna priča, (Love Story), Erich Segal
Erich Segal napisao je dvije priče; prvo „Ljubavnu priču“ 1970., a onda, kad nam je slomio srce i "Oliverovu priču" 1978., a obje kod nas prevedene u legendarnoj HIT biblioteci. Jenny Cavalieri djevojka je koja nosi sveameričku odjeću – traperice, samtaste sakoe, kape, šalove, pomalo hippyjevske kapute. I iako je film u kojem Jenny glumi Ali MacGraw snimljen 1970., svake jeseni iskrsne njen look. Naočale crnog okvira, škotska suknja i šal, Oliverov kožnjak, kapa s coflekom, odijelo boje mladog graška, dobar kaput Prince de Galles za dečke, i kamelhar za cure, i crveni outfit kad trebate skupiti hrabrost i upoznati njegove zastrašujuće roditelje. Kardigan ili košulja otkopčanih gumbiju ispod kojih je dolcevita, mala bijela haljina, bijele manšete na crnoj haljini okruglog ovratnika, bijele hlače, elegantna bluza, vuneni prsluk s kariranim uzorkom, veliki pleteni puloveri, krem kaput… Tu je i lijepa spavaćica i samo je na vama da malo kopirate Jenny i budete baš jako in. To su složili i pretvorili u vječni look Pearl Somner i Alice Manougian Martin i učinili čak i Segala ponosnim.
La Dolce Vita, Federico Fellini, 1960.
Kad je 1960. Federico Fellini snimio film "La Dolce Vita", "Sladak život", pokazao nam je i mnogo stila što se odijevanja tiče. Za film je sve što se nosi osmislio Piero Gherardi, bio je io kostimograf, i dekorater i umjetnički voditelj. Nekoliko smo stvari naslijedili od tog filma. Marcello Mastroianni utjelovio je ono što ćemo kasnije zvati Latin lover; odijela, jakne, smokinzi, manžetni gumbi i ono što je doslovno on izmislio - sunčane Persol naočale ne skida kad je u zatvorenom prostoru. Anouk Aimée, bogatašica ima samo dvije crne haljine u filmu i vesticu s "V" izrezom preko bijele majice, jedna je mala crna haljina, do koljena, druga je večernja haljina s nisko rezanim leđima, dugim rukavima…I ona nosi sunčane, mačkaste i po danu i po noći. A onda je tu Anita Ekberg, švedska glumica zanosnih oblina koju su uvukli u crnu haljinu bez naramenica na koju nosi bijelu krznenu stolu. Famoznu su haljinu u kojoj se okupa u Fontani di Trevi za nju sašile sestre Fontana. Na kraju, Mastroianni nosi bijelo odijelo, crnu košulju i crni šal i sve je bilo gotovo – modni su se parametri promijenili. A ako vam je zaškripalo ono "dolce vita", da. Iako je ovaj odjevni predmet nastao u 15. stoljeću, ime je dobio 1960. po filmu.
Za Čitaj knjigu napisala: Sandra Veić Sukreški